De C4 Cactus is met recht een Spaanse schone!

airbumphandwerkDoor het gedurfde design en de opvallende ‘Airbumps’® is de C4 Cactus van Citroën absoluut geen alledaagse auto. Je houdt van ‘m of je vindt ‘m niks. Toch prikkelt de karakteristieke wagen meer en meer mensen. Ook in Nederland raast de cross-over steeds vaker voorbij. Maar waar komt die uitgesproken auto toch vandaan? Speciaal voor de liefhebber een kijkje in de Cactus-fabriek in Spanje!

Centro de Madrid is waar elke Cactus ontstaat. In deze Spaanse fabriek werden dit jaar maar liefst 90.000 exemplaren van de olijke auto geproduceerd, met een gemiddelde van 30 per dag. Allemaal met dezelfde toewijding in een moderne en schone omgeving. In 2000 lag het productierecord op 166.272 in één jaar, maar nu de fabriek exclusief de C4 Cactus produceert, liggen de aantallen beduidend lager. Voor volgend jaar staan er zo’n 95.000 stuks op de planning. Vanwege alle personaliseringsopties wordt er geen voorraad aangelegd en worden er enkel klantverkochte auto’s gebouwd. Naast het feit dat het bijzonder is dat de fabriek op één type draait, is het ook het vermelden waard hoeveel handwerk hier wordt verricht. ‘Vakmanschap’ is de enige juiste omschrijving.

Maatwerk
De fabriek bestaat uit een lakstraat, heeft een logistiek centrum, een productiegedeelte en er worden kwaliteitscontroles uitgevoerd. Medewerkers verrichten veel handwerk en zijn daarom getraind om in korte tijd veel verschillende handelingen te verrichten. Zo worden de Airbumps ® binnen een halve minuut op de portieren vastgedrukt en –geschroefd, wordt de striping met de hand aangebracht en plakken ze de 3M-stickers zelf vast met de vereiste souplesse. Dit laatste gebeurt in een aparte ruimte waar de luchtvochtigheid altijd 40 procent is. Alle stickers op de A- en C-stijl worden direct door een controleur geïnspecteerd. Medewerkers houden hun werk zelf uitdagend door onderling van werkzaamheden te wisselen. Carrosseriedelen en de productie van het dashboard worden door Citroën aan externe bedrijven toevertrouwd.

De laatste controle
Voordat een kersverse eigenaar de weg op kan, wordt elke auto nog wel even gecheckt. De ‘final check’ bestaat uit controle van het elektrisch systeem, de airco, ruitenwissers, verlichting en natuurlijk de remmen. Op de rollerbank worden snelheden tot 130 kilometer per uur gehaald, maar de testbaan blijft natuurlijk de leukste plek die Centro de Madrid rijk is. Daar wordt met 6 procent van alle gebouwde Cactussen een controlerit gereden. Bij constatering van een probleem worden alle opeenvolgende modellen geïnspecteerd. Uiteindelijk worden er alleen optimaal presterende Cactussen opgeleverd.

Wil jij weten of je ook opbloeit in een C4 Cactus? Probeer ‘m dan nu zelf met een vrijblijvende proef